Program wychowawczo – profilaktyczny
PROGRAM WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNY
rok szkolny 2020/2021
Program zaopiniowany przez Radę Pedagogiczną dn. 9 września 2020 r.
Program uchwalony przez Radę Rodziców dn. 14 września 2020 r.
Podstawa prawna:
- Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe art. 26 (Dz.U. z 2018 r. poz. 996 z późn. zm.)
- Rozporządzenie MEN z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2012 r. poz. 977 z późn. zm.)
- Rozporządzenie MEN z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (Dz.U. z 2018 r. poz. 467)
- Rozporządzenie MEN z dnia 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2015 r. poz. 1249 z póżn.zm)
- Rozporządzenie MEN z dnia 12 sierpnia 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. 2020r. poz. 1389 z późn zm.)
- Rozporządzenie MEN z dnia 3 czerwca 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. z 2020r.poz.1008)
Wstęp.
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny wraz ze szkolnym zestawem programów nauczania tworzą spójną całość oraz określa działalność edukacyjną szkoły. Kierowany jest do
całej społeczności szkolnej: uczniów, rodziców, nauczycieli i pracowników administracji i obsługi. Poszczególne zadania realizują wychowawcy, nauczyciele, psycholog i pedagog szkolny, doradca zawodowy we współpracy z organizacjami, instytucjami i służbami działającymi w środowisku lokalnym. Program powstał w oparciu o diagnozę środowiska szkolnego, w tym określenia wartości ważnych dla naszych uczniów, ich rodziców oraz pracowników szkoły, a także określeniu czynników chroniących, które sprzyjają prawidłowemu rozwojowi w obszarze zdrowia psychicznego i czynników ryzyka, które mają na zdrowie negatywny wpływ.
Szkoła jest miejscem, w którym młody człowiek spędza czas na edukacji, nawiązuje relacje społeczne, rozwija swoje zainteresowania, a także doświadcza zasad i norm kształtujących postawy prospołeczne wspierając tym samym rodziców i opiekunów w procesie wychowawczym.
Program podlega monitorowaniu w każdym obszarze jego działań, corocznej diagnozie potrzeb i problemów oraz określeniu czynników chroniących i czynników ryzyka występujących
w środowisku szkolnym. Działania wynikające z diagnozy, szkoła uwzględnia w planowaniu pracy wychowawczo – profilaktycznej w każdym roku szkolnym.
Charakterystyka środowiska wychowawczo-profilaktycznego.
Uczniowie naszej szkoły to młodzież w wieku 15-19 lat z terenu Sosnowca i okolicznych miejscowości. Z analizy dokumentacji szkolnej wynika, że uczniowie mają wysokie osiągnięcia zarówno naukowe, jak i sportowe, mają plany związane z dalszą edukacją, są kreatywni.
Rodzice prezentują postawę wspierającą względem planów swoich dzieci, jednak nielicznie uczestniczą w życiu szkoły.
Nauczyciele prezentują otwartą postawę, wspierają uczniów w podejmowaniu decyzji edukacyjno-zawodowych, motywują do nauki.
Uczniowie mają dużą świadomość zagrożeń w obszarze zdrowia, wynikających zarówno ze specyfiki środowiska aglomeracji śląskiej, w jakiej żyją, jak i dostępności do środków psychoaktywnych, w tym alkoholu i papierosów (e-papierosów).
Badając oczekiwania nauczycieli i rodziców w zakresie priorytetów w pracy wychowawczo-profilaktycznej, obie grupy respondentów zgodnie dostrzegły potrzeby w zakresie:
- profilaktyki uzależnień, w tym zagrożenia cyberuzależnieniami;
- wsparcia uczniów w zakresie radzenia sobie z trudnymi emocjami i pracy nad poczuciem własnej wartości
- pracy nad kształtowaniem postawy tolerancji,
- motywacji do nauki oraz wdrażania do odpowiedzialności za kształcenie własne młodzieży,
- zagrożenia związanego z pandemią COVID-19, w tym obawy rodziców przed zdalnym nauczaniem oraz reintegracji zespołu klasowego i całej społeczności szkolnej w opinii nauczycieli.
- nauczyciele dodatkowo zauważają potrzebę pracy w obszarze kultury języka w celu eliminowania wulgaryzmów.
Wartości uznawane przez społeczność szkolną.
Nauczyciele i pracownicy niepedagogiczni | Uczniowie | Rodzice |
1. szacunek dla siebie i innych
2. zdrowie 3. wiedza i umiejętności 4. tolerancja 5. przyjaźń |
1. przyjaźń
2. zdrowie 3. szczerość 4. miłość 5. tolerancja |
1. tolerancja
2. prawda 3. szacunek dla siebie i innych 4. wiedza i umiejętności 5. poczucie własnej wartości |
Wyniki diagnozy środowiska szkolnego.
Diagnoza została opracowana na podstawie:
– ewaluacji Programu Wychowawczo-Profilaktycznego z roku szkolnego 2019/20
– ankiety dla nauczycieli i pracowników niepedagogicznych (4-8 wrzesień 2020r.)
– ankiety dla rodziców uczniów (7-8 wrzesień 2020r.)
– scenariusza zajęć dla uczniów poszczególnych klas ( 3-8 wrzesień 2019r.)
CZYNNIKI RYZYKA
Nauczyciele i pracownicy niepedagogiczni | Uczniowie | Rodzice |
a) uzależnienia, głównie e-papierosy i papierosy
b) zagrożenia cyberuzależnieniem c) wulgaryzmy d) agresja słowna
|
a) hejt, w tym cyberprzemoc
b) brak tolerancji c) używki d) niewłaściwe towarzystwo e) obawy dotyczące zdrowia i sposobu funkcjonowania szkoły związane bezpośrednio z COVID-19
|
a) presja grupy
b) brak akceptacji przez rówieśników c) czynniki osobowościowe związane z niską samooceną, problemami emocjonalnymi d) brak pewności siebie e) brak zintegrowania klasy (obawa rodziców z klas I) |
CZYNNIKI CHRONIĄCE
Uczniowie | Nauczyciele i pracownicy niepedagogiczni | Rodzice |
a) odpowiedzialność
b) logiczne myślenie i rozsądek c) asertywność d) dobry kontakt z rodzicem |
a) rozmowa z uczniem
b) uświadamianie zagrożeń przez wsparcie profilaktyczne i edukacyjne c) szybka reakcja na niepokojące symptomy oraz kierowanie do specjalistycznej diagnozy i pomocy d) realizacja lekcji wychowawczych |
a) rozmowa z dzieckiem
b) uwaga i wsparcie rodziców c) uświadamianie zagrożeń przez wsparcie profilaktyczne i edukacyjne d) rozsądek i odpowiedzialność dziecka
|
ZASOBY SZKOŁY
Rodzice | Nauczyciele i pracownicy niepedagogiczni |
a) wykwalifikowana kadra pedagogiczna
b) wysoki poziom nauczania c) przyjazny klimat szkoły d) ciekawa oferta edukacyjna szkoły, w tym oferta językowa e) infrastruktura placówki oraz dostosowanie wymagań higieny do zaleceń związanych z rygorem sanitarnym związanym z COVID-19 |
a) wykwalifikowana kadra pedagogiczna
b) przyjazny klimat szkoły c) potencjał młodzieży i ich zaangażowanie d) oferta edukacyjna |
POTRZEBY SZKOŁY
Rodzice | Nauczyciele i pracownicy niepedagogiczni |
a) modernizacja budynku,
b) doposażenie w sprzęty dydaktyczne, multimedialne c) uświadamianie młodzieży o wadze tolerancji d) regularny kontakt zdalny nauczycieli na wypadek nauczania zdalnego |
a) współpraca całego grona pedagogicznego, w tym polepszenie komunikacji w relacjach także z dyrekcją szkoły
b) cyfryzacja szkoły (szybki Internet, sprzęt komputerowy i nagłaśniający) c) remonty, modernizacja |
Sylwetka absolwenta VI LO.
Nasz absolwent jest wszechstronnie wykształcony:
- umiejętnie wykorzystuje nabytą wiedzę i zdolności,
- odznacza się ambicją, kreatywnością i posiadaniem różnorodnych zainteresowań,
- jest osobą ciekawą świata,
- jest komunikatywny – sprawnie posługuje się zarówno językiem ojczystym, jak i językami obcymi,
- umiejętnie porusza się we współczesnym, zinformatyzowanym świecie,
- z szacunkiem odnosi się do każdej osoby,
- zna i przestrzega obowiązujące w społeczeństwie normy i reguły,
- jest osobą przedsiębiorczą, a zarazem aktywną w życiu społecznym – chętnie angażuje się
w pomoc innym ludziom oraz we współpracę z różnymi instytucjami, ośrodkami nauki itp., - konsekwentnie realizuje wyznaczone przez siebie cele życiowe,
- jest świadomy swojej dalszej drogi rozwoju zawodowego.
Cele ogólne Programu Wychowawczo-Profilaktycznego.
Stwarzanie właściwych warunków wychowania.
- Podmiotowe traktowanie ucznia.
- Ukierunkowanie procesu wychowawczego na wartości ważne dla społeczności szkolnej.
- Wzmocnienie skuteczności działań wychowawczych, edukacyjnych, informacyjnych
i profilaktycznych wśród uczniów, ich rodziców (opiekunów) oraz nauczycieli
i pracowników szkoły na rzecz bezpieczeństwa i tworzenia przyjaznego środowiska
w szkole.
Cele szczegółowe Programu Wychowawczo-Profilaktycznego.
- Rozwijanie postawy dbałości o zdrowie własne i innych ludzi, w tym przeciwdziałanie uzależnieniom.
- Kształcenie umiejętności tworzenia środowiska sprzyjającego zdrowiu.
- Kształtowanie postaw sprzyjających dalszemu rozwojowi indywidualnemu i społecznemu.
- Rozwijanie postaw obywatelskich, patriotycznych i społecznych. Propagowanie modelu wartości opartego na uniwersalnych zasadach.
- Wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej.
- Kształtowanie postawy szacunku dla drugiego człowieka i środowiska przyrodniczego.
- Kształtowanie postawy właściwego odbioru i wykorzystania mediów.
- Nabywanie kompetencji społecznych.
- Rozwijanie umiejętności podejmowania ważnych decyzji.
- Zindywidualizowanie wspomagania rozwoju każdego ucznia stosownie do jego potrzeb
i możliwości, w tym indywidualizacja procesu dydaktyczno-wychowawczego dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Plan działań wychowawczo-profilaktycznych.
W roku szkolnym 2020/21 zaplanowane działania o charakterze wychowawczym i profilaktycznym mogą być realizowane w formie:
- stacjonarnej, czyli w bezpośrednim kontakcie z uczniami lub
- zdanej, czyli w ramach kształcenia na odległość za pomocą narzędzi internetowych.
Sytuacja uwarunkowana będzie wytycznymi reżimu sanitarnego obowiązującego w kraju i regulowane wewnętrznymi zarządzeniami Dyrektora szkoły.
- Treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów szkoły.
Lp. | Cele szczegółowe | Działania | Adresaci | Termin realizacji |
1 | Rozwijanie postawy dbałości o zdrowie własne i innych ludzi, w tym przeciwdziałanie uzależnieniom. | – promocja zdrowego stylu życia
– działania profilaktyczne z zakresu przeciwdziałania uzależnieniom – rozwijanie zainteresowań sportowych poprzez bogatą ofertę zajęć pozalekcyjnych (SKS, zawody sportowe) – stworzenie możliwości aktywnego spędzania czasu wolnego – prowadzenie zajęć edukacyjnych z zakresu promocji zdrowia – poszerzanie wiedzy z zakresu chorób cywilizacyjnych i możliwościach ich przeciwdziałaniu – informowanie o możliwościach wsparcia i pomocy instytucji i specjalistów -wdrażanie do odpowiedzialności społecznej związanej z respektowaniem reżimu sanitarnego, związanego z ryzykiem Covid-19
|
Społeczność uczniowska. | Cały rok szkolny. |
2 | Kształcenie umiejętności tworzenia środowiska sprzyjającego zdrowiu. | – włączanie społeczności szkolnej w kampanie społeczne na rzecz ochrony zdrowia i środowiska
– promowanie działalności proekologicznej
|
Społeczność uczniowska. | Cały rok szkolny. |
3 | Kształtowanie postaw sprzyjających dalszemu rozwojowi indywidualnemu i społecznemu. | – tworzenie warunków do nabywania umiejętności planowania, organizowania i oceniania własnej pracy w czasie realizacji podstawy programowej z poszczególnych przedmiotów
– kształtowanie postawy przedsiębiorczej – podejmowanie działań zapobiegających nadmiernej absencji uczniów – tworzenie warunków sprzyjających rozwijaniu samorządności (Samorząd Szkolny i klasowy) – umożliwienie angażowania młodzieży w prace na rzecz szkoły – umożliwienie angażowania młodzieży we współpracę międzynarodową, projekty unijne – umożliwienie angażowania młodzieży w życie kulturalne szkoły – umożliwienie angażowania rodziców w działania na rzecz szkoły (uroczystości, imprezy, dokumenty) – praca nad motywacją – wspieranie z zakresu obierania celów i samorealizacji – dbanie o kulturę słowa
|
Społeczność uczniowska. | Cały rok szkolny. |
4 | Rozwijanie postaw obywatelskich, patriotycznych i społecznych. Propagowanie modelu wartości opartego na uniwersalnych zasadach. | – omówienie norm współżycia społecznego w zespołach klasowych
– dbanie o kulturalny język – poznawanie dziedzictwa kultury narodowej postrzeganej w perspektywie kultury europejskiej i światowej – powołanie pocztu sztandarowego – zapoznanie z systemem oceny zachowania – poszanowanie godności i nietykalności osobistej – szerzenie idei wolontaryjnej – wspieranie akcji charytatywnych – tworzenie przyjaznego klimatu szkoły – edukacja prawna
|
Społeczność uczniowska. | Cały rok szkolny. |
5 | Wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej. | – obchody uroczystości i świąt państwowych
– organizacja świąt okolicznościowych – sprzyjanie postawie lokalnego patrioty
|
Społeczność uczniowska. | Cały rok szkolny. |
6 | Kształtowanie postawy szacunku dla drugiego człowieka i środowiska przyrodniczego. | – ksztłtowanie umiejętności budowania właściwych relacji z drugim człowiekiem
– reagowanie na przejawy nękania, wandalizmu, nietolerancji – świadome wychowanie do wartości – organizacja działań na rzecz pomocy środowisku – pomoc koleżeńska, edukacja rówieśnicza – edukacja globalna – działalność wolontariatu
|
Społeczność uczniowska. | Cały rok szkolny. |
7 | Kształtowanie postawy właściwego odbioru i wykorzystania mediów. | – wdrażanie do świadomego korzystania z różnych źródeł informacji
– zapobieganie cyberprzemocy i hejtowi w sieci – doposażanie sal lekcyjnych w nowoczesne urządzenia technologiczne (tablice multimedialne, rzutniki, stałe łącze internetowe) – doposażanie biblioteki szkolnej w audiobooki -wykorzystanie w procesie dydaktyki i komunikacji z uczniami i ich rodzicami zasobów internetu (poczta elektroniczna, portale społecznościowe, dziennik elektroniczny, strona internetowa szkoły)
|
Społeczność uczniowska. | Cały rok szkolny. |
8 | Nabywanie kompetencji społecznych. | – realizacja godzin wychowawczych z zakresu komunikacji interpersonalnej
– współpraca w grupie – integracja zespołów klasowych – integracja całej społeczności szkolnej – edukacja finansowa – rozwijanie przedsiębiorczości
|
Społeczność uczniowska. | Cały rok szkolny. |
9 | Rozwijanie umiejętności podejmowania ważnych decyzji. | – realizacja wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego
– wspieranie w podejmowaniu decyzji
|
Społeczność uczniowska. | Cały rok szkolny. |
10 | Zindywidualizowanie wspomagania rozwoju każdego ucznia stosownie do jego potrzeb i możliwości, w tym indywidualizacja procesu dydaktyczno-wychowawczego dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. |
– opracowanie i realizacja dostosowania wymagań dla uczniów objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną
– opracowanie Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego dla uczniów objętych kształceniem specjalnym – wsparcie ucznia z nauczaniem indywidualnym – organizacja zajęć dydaktyczno-wyrównawczych dla uczniów mających trudności dydaktyczne – wsparcie ucznia zdolnego – realizacja projektów edukacyjnych
|
Uczniowie objęci pomocą psychologiczno-pedagogiczną oraz kształceniem specjalnym. | Cały rok szkolny. |
- Treści i działania o charakterze profilaktycznym dostosowane do potrzeb rozwojowych uczniów szkoły przygotowane w oparciu o przeprowadzoną diagnozę.
Działalność wychowawcza.
Lp. | Zadanie do realizacji | Sposób realizacji | Adresaci |
1 | Współpraca z rodzicami lub opiekunami uczniów i wychowanków w celu budowania postawy prozdrowotnej i zdrowego stylu życia. |
Włączenie rodziców w organizację uroczystości szkolnych, uroczystości klasowych.
Zapraszanie rodziców do udziału w uroczystościach i imprezach szkolnych, zachęcanie do współpracy przy ich organizacji, angażowanie rodziców w organizowanie wycieczek szkolnych.
Współpraca z rodzicami dotycząca doraźnej pomocy materialnej dla dziecka. Udział w różnych projektach i konkursach międzyszkolnych, powiatowych i wojewódzkich.
Przygotowanie prezentacji projektów i konkursów. |
Społeczność szkolna. |
2 | Kształtowanie hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie należy do jednych z najważniejszych wartości w życiu. | Realizacja Podstawy Programowej z przyrody i biologii ( profilaktyka chorób i uzależnień, zdrowie psychiczne, fizyczne, społeczne);
Realizacja Podstawy Programowej z EDB ( przygotowanie do działań ratowniczych i podstawy pierwszej pomocy ); Zajęcia sportowe pozalekcyjne. Propagowanie na lekcjach z wychowawcą aktywnych metod spędzania wolnego czasu oraz zdrowego trybu życia. Zajęcia profilaktyczne z zakresu radzenia sobie ze stresem –prowadzone przez pedagoga/psychologa. |
Społeczność uczniowska. |
3 | Wzmacnianie wśród uczniów więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną. | Integracja klasy, szkoły poprzez organizowanie wspólnych wyjść i wyjazdów jedno- lub kilkudniowych, uroczystości szkolnych.
Angażowanie uczniów w życie klasy i szkoły poprzez powierzanie im funkcji i obowiązków.
Obchodzenie świąt i rocznic narodowych. Upamiętnienie postaci i wydarzeń z przeszłości.
Uczenie szacunku dla symboli narodowych – państwowych
Rozwijanie poczucia solidarności ze środowiskiem lokalnym – małą ojczyzną.
Kształtowanie postawy tożsamości narodowej.
Współpraca z instytucjami wspomagającymi pracę szkoły: Urząd Miasta, PPP, Sąd Rejonowy, KPP, MOPS w Sosnowcu. |
Społeczność szkolna. |
4 | Kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole, w tym dbanie o prawidłowe relacje wszystkich podmiotów szkoły: uczniów, rodziców oraz nauczycieli i pracowników niepedagogicznych | Zajęcia integracyjne dla uczniów klas I.
Objęcie pomocą i wsparciem uczniów, którzy zmienili szkołę.
Współpraca międzynarodowa.
Uczestnictwo w kampaniach społecznych i happeningach.
Organizowanie lekcji kształtujących postawę tolerancji.
Uwrażliwienie społeczności szkolnej na kwestie związane z tolerancją i reagowaniem na przejawy łamania norm i zasad społecznych.
Uroczystości szkolne, środowiskowe. |
Społeczność szkolna. |
5 | Doskonalenie umiejętności nauczycieli i wychowawców w zakresie budowania podmiotowych relacji z uczniami oraz ich rodzicami lub opiekunami. |
Udział nauczycieli w warsztatach, organizowanych w ramach WDN oraz indywidualnych formach doskonalenia zawodowego.
|
Społeczność szkolna. |
6 | Wzmacnianie kompetencji wychowawczych nauczycieli i wychowawców oraz rodziców lub opiekunów. | Warsztaty, szkolenia dla nauczycieli w ramach WDN oraz kursy i szkolenia kierowane do indywidualnych nauczycieli.
Lekcje otwarte i koleżeńskie. Warsztaty i spotkania ze specjalistami organizowane dla rodziców uczniów. |
Nauczyciele i rodzice. |
7 | Rozwijanie i wspieranie działalności wolontariackiej oraz zaangażowania w działalność szkoły instytucji wspierających jej pracę. | Działanie Szkolnego Wolontariatu;
Organizowanie i przeprowadzanie akcji mających na celu uwrażliwienie młodzieży na potrzeby innych ludzi i zwierząt; integracja wolontariuszy, kształtowanie umiejętności organizowania akcji społecznych, pracy w grupie i umiejętności autoprezentacji; |
Społeczność szkolna. |
8 | Wspieranie edukacji rówieśniczej i programów rówieśniczych mających na celu modelowanie postaw prozdrowotnych i prospołecznych. | Działalność Samorządu Uczniowskiego
|
Społeczność uczniowska. |
Działalność edukacyjna.
Lp. | Zadanie do realizacji | Sposób realizacji | Adresaci |
1 | Poszerzenie wiedzy rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców na temat prawidłowości rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, rozpoznawania wczesnych objawów używania środków i substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, a także suplementów diet i leków w celach innych niż medyczne oraz postępowania w tego typu przypadkach. |
Organizowanie spotkań ze specjalistami z zakresu profilaktyki uzależnień.
Udzielanie porad i konsultacji dla uczniów i rodziców.
Udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej m.in. uczniom z zaburzeniami zdrowia psychicznego i problemami emocjonalnymi. Współpraca z rodzicami. Aktywny udział w lokalnych i krajowych akcjach edukacyjnych. Organizowanie szkoleń dla rodziców i nauczycieli. Prowadzenie działalności informacyjnej dotyczącej form pomocy dla osób zagrożonych uzależnieniem. |
Nauczyciele i rodzice. |
2 | Rozwijanie i wzmacnianie umiejętności psychologicznych i społecznych u uczniów. | Negocjacje, mediacje, asertywna komunikacja własnych potrzeb, dyskusje, rozmowy, pogadanki.
Stosowanie metod pracy z uczniami poprzez które można rozwijać ich umiejętności psychospołeczne ( np. metoda projektu). Wzmacnianie poczucia własnej wartości i pewności siebie u uczniów. |
Społeczność uczniowska. |
3 | Kształtowanie u uczniów umiejętności życiowych w szczególności samokontroli, radzenia sobie ze stresem, rozpoznawania i wyrażania własnych emocji. |
Zajęcia z wychowawcą, pedagogiem, psychologiem lub specjalistą w danej dziedzinie.
Zajęcia na temat efektywnego uczenia się. |
Społeczność uczniowska. |
4 | Prowadzenie wewnątrzszkolnego doskonalenia kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie rozpoznawania wczesnych objawów i profilaktyki używania środków i substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych. | Szkolenie nauczycieli w zakresie podstawowej wiedzy o uzależnieniach, sposobach rozpoznawania i przeciwdziałania tym zjawiskom. |
Nauczyciele. |
Działalność informacyjna.
Lp. | Zadanie do realizacji | Sposób realizacji | Adresaci |
1 | Dostarczenie aktualnych informacji nauczycielom, wychowawcom i rodzicom lub opiekunom na temat skutecznych sposobów prowadzenia działań wychowawczych i profilaktycznych związanych z przeciwdziałaniem używaniu środków i substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych. |
Działania szkoleniowe w ramach WDN.
|
Nauczyciele. |
2 | Udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów, ich rodziców lub opiekunów w przypadku używania środków i substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych. | Realizacja działań określonych Gminnym Programem Przeciwdziałania Narkomanii, w tym udostepnienie oferty specjalistycznej oferowanej przez miasto Sosnowiec.
Informacje z ofertą pomocy dostępne na tablicach informacyjnych. |
Społeczność szkolna. |
3 | Przekazanie informacji uczniom, ich rodzicom lub opiekunom oraz nauczycielom i wychowawcom na temat konsekwencji prawnych związanych z naruszeniem przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii. | Współpraca szkoły z policją w zakresie litery prawa. | Społeczność szkolna. |
4 | Informowanie uczniów oraz ich rodziców lub opiekunów o obowiązujących procedurach postępowania nauczycieli i wychowawców oraz o metodach współpracy szkoły z Policją w sytuacjach zagrożenia narkomanią. |
Aktualizacja i wdrażanie procedur wewnątrzszkolnych. Zapoznanie z obowiązującymi w szkole procedurami uczniów i rodziców/opiekunów. | Społeczność szkolna. |
Działalność profilaktyczna.
Lp. | Zadanie do realizacji | Sposób realizacji | Adresaci |
1 | Realizowanie wśród uczniów oraz ich rodziców programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego. | Przeprowadzenie zajęć profilaktycznych z zakresu radzenia sobie ze stresem.
Przeprowadzenie zajęć profilaktycznych mające na celu adaptację i integrację uczniów w nowym środowisku.
Przeprowadzenie zajęć profilaktycznych mające na celu przeciwdziałanie cyberprzemocy.
Przeprowadzenie zajęć z zakresu edukacji zdrowotnej (higiena osobista, zdrowe odżywianie, aktywność fizyczna, praca i wypoczynek, bezpieczeństwo w życiu codziennym, zapobieganie urazom).
Przeprowadzenie zajęć z zakresu udzielania pierwszej pomocy (kształtowanie umiejętności korzystania z pogotowia, poznanie czynników zagrażających zdrowiu oraz sposobów unikania ich, umiejętność dbania o własne zdrowie).
Przeprowadzenie zajęć, spotkań na tematy dotyczące zaburzeń chorobowych takich jak anoreksja, bulimia, otyłość. Zapoznanie uczniów z systemem ochrony zdrowia i specjalizacjami lekarskimi.
Udzielanie porad i konsultacji dla uczniów i rodziców.
Udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej m.in. uczniom z zaburzeniami zdrowia psychicznego i problemami emocjonalnymi. Współpraca z rodzicami. |
Społeczność szkolna. |
2 | Przygotowanie oferty zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia. | Zajęcia pozalekcyjne i kółka zainteresowań – zgodnie z ofertą przygotowaną przez szkołę.
Udział uczniów w konkursach i zawodach.
Wskazywanie czynników istotnych przy wyborze zawodu takich jak: zdrowie, uzdolnienia, zainteresowania, predyspozycje i preferencje zawodowe, uwarunkowania ekonomiczne i zapotrzebowanie rynku. |
Społeczność uczniowska. |
3 | Kształtowanie i wzmacnianie norm zapobiegających używaniu środków i substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych przez uczniów, a także norm zapobiegających podejmowanie innych zachowań ryzykownych. | Włączanie społeczności szkolnej w ogólnopolskie kampanie społeczne z zakresu promocji zdrowia.
Zajęcia w klasach z zakresu umiejętności odmawiania i nieulegania presji rówieśniczej – profilaktyki uzależnień.
Zajęcia w klasach mające na celu nauczenie uczniów identyfikowania sytuacji dla nich niebezpiecznych oraz właściwego reagowania w sytuacjach ryzykownych.
Zajęcia interwencyjne będące odpowiedzią na pojawiające się zachowania problemowe.
Psychoedukacja rodziców. |
Społeczność szkolna. |
4 | Doskonalenie zawodowe nauczycieli i wychowawców w zakresie realizacji szkolnej interwencji profilaktycznej |
Szkolenia tematyczne zgodne z rocznym planem nadzoru pedagogicznego (wspomaganie działań nauczycieli). | Nauczyciele. |
5 | Angażowanie uczniów w procesy podejmowania decyzji w szkole, aktywizacja samorządu uczniowskiego i innych form działalności uczniowskiej | Zapoznanie młodzieży z jej prawami i obowiązkami wypływającymi z Konstytucji RP, Konwencji Praw Dziecka, Karty Praw Człowieka.
Zapoznanie i omówienie z uczniami regulaminów wewnętrznych.
Angażowanie uczniów w życie klasy i szkoły poprzez powierzanie im funkcji i obowiązków. |
Społeczność uczniowska. |
6 | Włączanie, w razie potrzeby, w indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny działań z zakresu przeciwdziałania używaniu środków i substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych |
Wsparcie z zakresu przeciwdziałania uzależnieniom i wspomaganie postawy asertywnej uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. | Uczniowie objęci pomocą psychologiczno-pedagogiczną oraz kształceniem specjalnym. |
7 | Tworzenie warunków do uspołeczniania szkoły i poszerzania współpracy z instytucjami i podmiotami, które mogą wspierać działania szkoły w środowisku lokalnym. |
Organizowanie i przeprowadzanie akcji mających na celu uwrażliwienie młodzieży na potrzeby innych ludzi, zwierząt – integracja wolontariuszy, kształtowanie umiejętności organizowania akcji społecznych, pracy w grupie.
Rozpoznawanie sytuacji bytowej uczniów z przejściowymi problemami, pomoc najbardziej potrzebującym, m.in. przez doraźne wsparcie ze strony społeczności szkolnej oraz wsparcie psychologa i pedagoga. Kierowanie do pomocy specjalistycznej. |
Społeczność szkolna. |
Oczekiwane efekty.
Efektem ewaluacji będzie identyfikacja celów, które zostaną osiągnięte, zostaną osiągnięte częściowo, bądź których osiągnąć się nie uda. Na tej podstawie ustalone zostaną kierunki pracy
w następnym roku szkolnym oraz zostaną one wprowadzone do Programu Wychowawczo-Profilaktycznego w roku 2021/22.
Sposoby ewaluacji.
Ewaluacja Programu Wychowawczo-Profilaktycznego będzie przeprowadzona w następujących zakresach:
1. Ewaluacja celu – czyli odpowiedź na pytanie „Czy osiągnięto zamierzone cele?”
2. Ewaluacja wyniku – czyli odpowiedź na pytanie: „Jakie są efekty zrealizowanych działań?”
- Ewaluacja procesu – czyli odpowiedź na pytanie „Czy sposób realizacji sprzyjał
skuteczności?”
Termin | Formy i metody ewaluacji | Osoba odpowiedzialna |
czerwiec 2021r. | ankieta ewaluacyjna Programu Wychowawczo-Profilaktycznego z roku szkolnego 2020/21 | wychowawcy, psycholog, pedagog |
wrzesień 2021r. | ankieta dla nauczycieli i pracowników niepedagogicznych | psycholog, pedagog |
wrzesień 2021r. | ankieta dla rodziców uczniów | wychowawcy, psycholog, pedagog |
wrzesień 2021r. | scenariusz zajęć dla klas | wychowawcy, psycholog, pedagog |
wrzesień 2021r. | analiza dokumentów | wychowawcy, dyrekcja |
Program Wychowawczo – Profilaktyczny na rok szkolny 2021/22 w oparciu o wyniki ewaluacji zostanie opracowany przez Zespół ds. Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej do 30.09.2021r.
Załączniki:
- kalendarz świąt i uroczystości szkolnych
Program opracował zespół ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej.