Plan pracy szkoły
PLAN PRACY VI LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCEGO IM. JANUSZA KORCZAKA
W SOSNOWCU
NA ROK SZKOLNY 2020/2021
PRIORYTETY W ROKU SZKOLNYM 2020/2021
- Wdrażanie nowej podstawy programowej w szkołach ponadpodstawowych ze szczególnym uwzględnieniem edukacji przyrodniczej i matematycznej. Rozwijanie samodzielności, innowacyjności i kreatywności uczniów
- Zapewnienie wysokiej jakości kształcenia oraz wsparcia psychologiczno-pedagogicznego wszystkim uczniów z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych
- Wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość. Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych
- Działania wychowawcze szkoły. Wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych
- CELE GŁÓWNE
- Rozpoznawanie i praca z uczniem zdolnym
- Wykorzystanie w procesie nauczania multimediów oraz narzędzi ICT.
- Podejmowanie działań, dzięki którym każdy uczeń może odnieść sukces na miarę własnych możliwości,
- Pogłębianie współpracy ze środowiskiem lokalnym,
- Wzmocnienie wizerunku i pozycji Szkoły w środowisku lokalnym.
- Monitorowanie realizacji podstawy programowej z poszczególnych przedmiotów ze szczególnym uwzględnieniem zajęć edukacyjnych, które są zdawane jako egzaminy obowiązkowe na egzaminie maturalnym.
- Współpraca zespołów przedmiotowych w celu podniesienia jakości kształcenia w zakresie realizacji podstawy programowej.
III. OCZEKIWANE EFEKTY
- Pozytywne wyniki egzaminu maturalnego u 100% zdających,
- Lepszy start pierwszoklasistów,
- Poprawa wyników w nauce oraz frekwencji uczniów,
- Sukcesy uczniów w olimpiadach i konkursach,
- Zwiększenie ilości uczniów biorących udział w olimpiadach i konkursach
- Zwiększenie zainteresowania absolwentów szkół podstawowych ofertą naszej szkoły, pozyskanie najlepszych uczniów do szkoły,
- Utrzymanie pozytywnego wizerunku Szkoły w środowisku lokalnym,
- Podniesienie kompetencji nauczycieli w zakresie wykorzystania w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość.
Cel główny |
Zadania szczegółowe | Kryterium sukcesu | Sposoby ewaluacji/ narzędzia |
Realizujący |
Termin |
Rozpoznawanie i praca z uczniem zdolnym. |
Prowadzenie zajęć dodatkowych i konsultacji przez nauczycieli zgodnie z potrzebami i zainteresowaniami uczniów.
|
Zadowalająca ilość zajęć w szkole, zaspokajających potrzeby zainteresowanych uczniów. |
Analiza dokumentacji np. dzienniki zajęć, obserwacje zajęć | Nauczyciele przedmiotów.
wicedyrektor
|
Cały rok szkolny.
|
Eksponowanie dyplomów i wyróżnień na korytarzach szkolnych oraz na stronie internetowej szkoły. |
Ekspozycja dyplomów, wyróżnień i zdjęć. |
Obserwacja.
|
Zespół ds. obsługi audiowizualnej , medialnej i graficznej szkoły | Cały rok szkolny | |
Uroczyste wyróżnianie uczniów zdobywających nagradzane miejsca w konkursach i olimpiadach na śródrocznych i końcoworocznych uroczystościach/apelach.
|
Wzrost liczby wyróżnianych uczniów, informowanie o ich osiągnięciach poprzez umieszczenie informacji na stronie szkoły i na tablicy ogłoszeń oraz wyróżnienie w czasie apeli i uroczystości szkolnych.
|
Scenariusz apelu – Złote odznaki, obserwacja. | K. Gawinkowska
A. Nowak- Palka Jarosław Sobaszek
|
I, IV, VI 2021 | |
System stypendialny. | Motywacja dla uczniów.
|
Lista nagrodzonych. | Dyrekcja szkoły
J. Sobaszek, D. Grodecka Rada Rodziców. |
Wg terminu przyznawania Stypendium Prezesa Rady Ministrów po II semestrze. | |
Udział uczniów w olimpiadach i konkursach przedmiotowych oraz różnorodnych projektach naukowych.
|
Zwiększenie liczby uczniów odnoszących sukcesy na konkursach i olimpiadach, dyplomy, nagrody. |
Lista uczniów odnoszących sukcesy. | Nauczyciele przedmiotów i zespół pracy z uczniem zdolnym. | Cały rok szkolny.
|
|
Podejmowanie działań dzięki którym każdy uczeń może odnieść sukces na miarę własnych możliwości | Praca nad motywacją wewnętrzną uczniów. Zasady skutecznego uczenia się. | Zmniejszenie przez uczniów ilości czasu przeznaczonego na naukę przy jednoczesnym zwiększeniu efektywności tej nauki. | Analiza dokumentów. | Psycholog, pedagog, wychowawcy klas pierwszych | IX-X 2020
I 2021
|
Udostępnienie uczniom i nauczycielom literatury popularnonaukowej dotyczącej skutecznych sposobów uczenia się, dzielenie się doświadczeniami i materiałami w ramach zespołów przedmiotowych i wychowawczych. |
Zmniejszenie przez uczniów ilości czasu przeznaczonego na naukę przy jednoczesnym zwiększeniu efektywności tej nauki.
Kilku uczniów z każdej klasy korzysta z dostępnych pozycji.. |
Katalog biblioteczny, dokumentacja biblioteki, lista pozycji książkowych, zapis w dzienniku, dokumentach zespołów |
Bibliotekarz,
psycholog, pedagog, nauczyciele przedmiotów i wychowawcy. |
Cały rok szkolny. | |
Dokonywanie analizy wyników egzaminów zewnętrznych, opracowywanie i wdrażanie wniosków z analiz do pracy dydaktycznej | Zestawienia wyników matury, matury próbnej, wyników diagnoz w klasach I i II | Podniesienie wyników egzaminów zewnętrznych
Poprawa wyników klasyfikacji rocznej |
Analizy statystyczne wyników egzaminów zewnętrznych
Wdrożenie wniosków do pracy dydaktycznej |
Zespoły przedmiotowe | Październik
Grudzień styczeń |
Monitorowanie realizacji podstawy programowej ze szczególnym uwzględnieniem zajęć edukacyjnych z których uczniowie zadają obowiązkowe egzaminy maturalne | Rzetelna realizacja podstawy programowej ze wszystkich zajęć edukacyjnych | Monitorowanie zajęć edukacyjnych w razie nieobecności nauczyciela zapewnienie zastępstwa nauczyciela z kwalifikacjami
Rytmiczne ocenianie zgodne ze Statutem szkoły
|
Księga zastępstw, kontrola dziennika elektronicznego | Dyrektor, wicedyrektor | Na bieżąco |
Przygotowanie uczniów do dalszej nauki. | Zwiększenie aktywności uczniów w procesie uczenia się. |
Osiągnięcia uczniów.
Zwiększenie liczby uczniów biorących udział w konkursach i olimpiadach. Zmniejszenie różnicy między ocenami semestralnymi uczniów Przeniesienie stopnia ciężkości w procesie kształcenia z nauczania na uczenie się. Korzystanie przez uczniów z różnych źródeł informacji w przygotowaniu do lekcji. |
Wyniki olimpiad i konkursów, losy absolwentów, wskaźnik promocji, raport z badania osiągnięć szkolnych, obserwacje lekcji, analiza zadawanych prac domowych, analiza wyników klasyfikacji semestralnej i rocznej. | Wicedyrektor, pedagog szkolny, psycholog, wychowawcy. |
Cały rok szkolny. |
Zwiększenie świadomości i odpowiedzialności uczniów za własny rozwój; zapoznanie uczniów z wybranymi wnioskami z matur w celu podnoszenia poczucia odpowiedzialności za wyniki egzaminu. | Właściwe planowanie nauki przez wykorzystanie odpowiednich zapisów w WO.
Przeprowadzenie diagnozy wstępnej z wybranych przedmiotów i badanie przyrostu wiedzy uczniów. Zmniejszenie liczby uczniów unikających wybranych sprawdzianów. Zwiększenie frekwencji uczniów na zajęciach. Stosowanie elementów oceniania kształtującego. |
Analiza dokumentów.
Testy. Klasy pierwsze
Obserwacja lekcji pod kątem stosowania elementów OK. ze szczególnym uwzględnieniem informacji zwrotnej |
Wychowawcy, wicedyrektor.
Nauczyciele przedmiotów
Dyrektor, Wicedyrektor, |
Cały rok szkolny.
IX, X, XI 2020 I, VI 2021
Cały rok. |
|
Współpraca z uczelniami wyższymi w celu zapoznania uczniów z ofertami edukacyjnymi uczelni, a także udziału uczniów w wykładach akademickich, warsztatach.
|
Wybór kierunków studiów zgodnie z zainteresowaniami uczniów.
Rozwój zainteresowań uczniów. Podejmowanie działań o charakterze badawczym.
|
Losy absolwentów,
Analiza dokumentów |
D. Grodecka, J. Szymik – Kurach | Cały rok. | |
Opracowanie projektów międzynarodowych. | Realizacja projektów międzynarodowych. | Analiza dokumentacji. | Dyrekcja szkoły,
Zespół ds. projektów i wymian zagranicznych |
Dokonując oceny przydatności projektu. | |
Wykorzystanie dostępnych środków dydaktycznych.
Rozwijanie kompetencji komputacyjnych. |
Prowadzenie wybranych lekcji z różnych przedmiotów z wykorzystaniem Internetu i programów multimedialnych.Wykorzystanie telefonów komórkowych uczniów do połączenia z Internetem na lekcjach. |
Uczniowie wykorzystują telefony komórkowe na lekcjach tylko zgodnie z poleceniem nauczyciela.
|
Obserwacje | Nauczyciele uczący, wicedyrektor. | Cały rok szkolny. |
Prowadzenie wybranych lekcji z różnych przedmiotów z wykorzystaniem tablicy multimedialnej zgodnie z jej przeznaczeniem. |
Nauczyciele prowadzą lekcje z wykorzystaniem tablicy interaktywnej. | Zapis w dzienniku. | Wszyscy nauczyciele. | Cały rok
szkolny. |
|
Prowadzenie dziennika elektronicznego. | Pełne wykorzystanie możliwości programu. | Wykorzystanie danych statystycznych. | Administrator programu, nauczyciele, dyrektor, wicedyrektor. | Cały rok szkolny. | |
Większe zaangażowanie rodziców w życie szkoły:
1. diagnoza problemów wychowawczych, 3. próba rozwiązywania problemów ustalonym sposobem postępowania.
|
Wspólne z rodzicami rozwiązywanie problemów wychowawczych poprzez diagnozę dokonaną przez wychowawców i ich analizę przeprowadzoną na zebraniach klasowych oraz spotkaniach indywidualnych. | Zmniejszenie ilości problemów wychowawczych. | Rejestrowanie na bieżąco problemów wychowawczych przez wychowawców, pedagoga i psychologa. | Pedagog szkolny, psycholog wychowawcy. | Cały rok szkolny. |
Rozwiązywanie problemów wychowawczych w zespole nauczycieli uczących w danej klasie (zespół oddziałowy). | Zmniejszenie ilości problemów wychowawczych. | Teczka wychowawcy. | Wychowawcy jako przewodniczący zespołów oddziałowych. | Cały rok szkolny. | |
Rozwiązywanie przez uczniów problemów z różnych dziedzin życia. |
Wykorzystanie scenariuszy lekcji wychowawczych opracowanych przez pedagoga i psychologa Wzbogacenie biblioteki szkolnej
Pomoc pedagoga i psychologa szkolnego – wg indywidualnych potrzeb uczniów. |
Przeprowadzenie wybranych przez wychowawców, zgodnie Wykorzystanie zgromadzonych materiałów do prowadzenia lekcji Rozwiązywanie trudnych spraw uczniów.
|
Zapis w dzienniku
Dokumentacja pedagoga i psychologa, analiza dokumentów i rozmowy z wychowawcami. |
||
Wychowawcy.
Bibliotekarz, dyrekcja szkoły.
Psycholog i pedagog.
|
Cały rok szkolny.
Cały rok. |
||||
Umożliwienie uczniom rozwijania swoich zainteresowań w ramach zajęć organizowanych przez szkołę. |
Wzbogacanie oferty zajęć pozalekcyjnych. | ü Niezmniejszająca się
liczba uczniów biorących udział w zajęciach. |
Dzienniki zajęć. | Nauczyciele prowadzący zajęcia,
wicedyrektor. |
Cały rok szkolny. |
Diagnoza potrzeb uczniów w zakresie rozwijania swoich zainteresowań.
|
ü Funkcjonowanie zajęć pozalekcyjnych odpowiadających potrzebom uczniów. | Ankiety dla uczniów i rodziców | Nauczyciele zainteresowani prowadzeniem zajęć. | IX – X 2020 | |
Rozwój czytelnictwa – wyposażenie uczniów w kompetencje czytelnicze potrzebne do krytycznego odbioru utworów literackich i innych tekstów kultury
Koło literatury współczesnej. |
ü Ilość uczniów odwiedzających czytelnie
Zwiększenie czytelnictwa. Zakup nowości wydawniczych. Udział w targach książki (indywidualny). |
Rozmowy z uczniami, analiza dokumentacji.
|
Joanna Napora-Ćmachowska,
poloniści, chętni nauczyciele. |
Cały rok. | |
Określenie predyspozycji zawodowych i możliwości uczniów klas III na spotkaniach z przedstawicielami Poradni P-P, Urzędów Pracy i innych (w ramach doradztwa zawodowego). | Wybór studiów adekwatny do określonych kwalifikacji.
Świadomy wybór dodatkowych przedmiotów maturalnych. |
Analiza dokumentacji – losy absolwentów, deklaracje maturalne. | Pedagog i psycholog szkolny.
Doradca zawodowy |
IX, XII 2020
VI 2021 |
|
Tradycje, obrzędowość, społeczna intergracja szkoły – przybliżenie uczniom sylwetki patrona szkoły. | Przeprowadzenie spotkań dla uczniów klas I na temat patrona szkoły zgodnie z przygotowanym scenariuszem. Organizacja Dnia Patrona. | Zwiększenie zainteresowania uczniów sylwetką Janusza Korczaka. | Zapis w dzienniku, obserwacja podjętych działań. | wychowawcy klas pierwszych | Wrzesień 2020 |
Organizacja uroczystości patriotycznych, obywatelskich zgodnie z opracowanym programem.
|
Profesjonalnie przygotowana uroczystość. | Obserwacja. | Nauczyciele historii, katecheci. | Cały rok szkolny. | |
Impreza integracyjna zastępująca Rajd VI LO dla klas III – otrzęsiny uczniów klas pierwszych. | Wyeliminowanie nieformalnych otrzęsin uczniów klas pierwszych.
|
Obserwacja. | Wychowawcy klas III. | IX. 2020 | |
Promowanie właściwych zachowań | Realizacja programów profilaktycznych, imprez prozdrowotnych w ramach obchodów Szkolnego Dnia Zdrowia. | Kryteria określone w programach. | Analiza dokumentacji, obserwacje
|
Zespół ds. promocji zdrowia w szkole
|
Cały rok szkolny. |
Organizacja Szkolnego Dnia Sportu według przygotowanego projektu; regaty. | Kryterium określone w projekcie. | Analiza dokumentacji projektu, obserwacje | Nauczyciele wychowania fizycznego. | V/VI 2021 | |
Uwrażliwienie uczniów na kulturę słowa. | Zorganizowanie lekcji wychowawczych na temat kultury słowa. | Świadome ograniczenie przez uczniów używania wulgaryzmów na terenie szkoły. | Obserwacja. | Wychowawcy. | X. 2020 |
Otoczenie opieką wychowawczą i udzielanie pomocy socjalnej uczniom z rodzin patologicznych i niewydolnych wychowawczo. |
Rozpoznanie rodzinnych problemów i pomoc uczniom z rodzin patologicznych, niewydolnych wychowawczo. | Wychowawcy znają nazwiska uczniów pochodzących z rodzin z problemami itp. oraz ich sytuację społeczną |
Zapis w dokumentacji pedagoga szkolnego.
Teczka wychowawcy. |
Pedagog szkolny, psycholog, wychowawcy,
Dyrekcja szkoły
|
Cały rok szkolny. |
Rozpropagowanie w klasach informacji o pomocy materialnej oferowanej przez szkołę i inne instytucje. | Uczniowie i rodzice wiedzą o pomocy materialnej oferowanej przez szkołę. | Wnioski składane przez rodziców. | Wychowawcy,
pedagog szkolny. |
IX. 2020 | |
Kontynuowanie udzielania pomocy materialnej, stypendium socjalnego i rzeczowego dla uczniów potrzebujących.
|
Potrzebujący uczniowie stosownie do możliwości szkoły i w zależności od swoich potrzeb otrzymali pomoc od szkoły.
Umożliwienie uczniom otrzymania stypendium socjalnego przez otrzymanie pożyczki z funduszy RR. |
Sprawozdanie pedagoga szkolnego.
Dokumentacja RR. |
Dyrekcja, pedagog szkolny, Rada Rodziców.
|
Cały rok szkolny. | |
Organizowanie pomocy dla uczniów mających trudności w nauce (pomoc psychologiczno-pedagogiczna). |
Uczniowie , którzy otrzymali pomoc osiągają lepsze wyniki w nauce. | Klasyfikacja roczna. | Pedagog szkolny,
Psycholog, wychowawcy. |
Cały rok szkolny. | |
Wystąpienie do MOPSu o refundację obiadów dla uczniów z rodzin najbiedniejszych. |
Przyznanie pieniędzy na obiady. | Lista osób jedzących darmowe obiady. | Pedagog szkolny. | X 2020 | |
Nacisk na współpracę wychowawców oraz wychowawców z pedagogiem i psychologiem szkolnym. | Współpraca wychowawców z pedagogiem i psychologiem szkolnym (indywidualne spotkania).
|
Zwiększenie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach wychowawczych. | Informacja w dzienniku, dokumentacja pedagoga i psychologa, teczka wychowawcy. |
Pedagog szkolny, wychowawcy. | Według potrzeb. |
Zapraszanie pedagoga i psychologa na lekcje wychowawcze według potrzeb uczniów i wychowawcy. | |||||
Działalność charytatywna szkoły. | Organizowanie szkolnych imprez, akcji, z których dochód przeznaczony będzie na pomoc dzieciom potrzebującym , propagowanie idei wolontariatu,
Udział w Finale WOŚP (jeśli się odbędzie) |
Zebrane dary i pieniądze są pożyteczne dla obdarowanych.
Np. 5 uczniów zostaje wolontariuszami.
|
Sprawozdanie TPD i PCK, dokumentacja Samorządu Uczniowskiego. |
Zespół ds. działań charytatywnych i wolontariatu
Samorząd szkolny |
Cały rok szkolny. |
Wzmocnienie wizerunku i pozycji szkoły w środowisku lokalnym | Stała aktualizacja strony internetowej, zamieszczanie informacji i relacji z wydarzeń szkolnych na portalu społecznościowym Facebook | Aktualne informacje z życia szkoły na stronie internetowej i Facebook |
Obserwacja.
|
Joanna Napora-Ćmachowska,
Grzegorz Szewczyk, Sylwia Matusik, Arkadiusz Sacewicz |
Cały rok szkolny. |
Prowadzenie elektronicznej gazetki szkolnej i radia „Po prostu” | Ukazanie się co najmniej 5 wydań gazetki.
|
Strona szkoły. | J.Napora-Ćmachowska, W. Madej | Cały rok. | |
Realizacja tradycji szkolnych w oparciu o kalendarz imprez. |
Wszystkie zaplanowane imprezy odbyły się. | Sprawozdania z imprez szkolnych. | Nauczyciele odpowiedzialni za przygotowanie konkretnych imprez. | Cały rok szkolny. | |
Współpraca z przedstawicielami mediów. | Artykuły w prasie, informacje w radio na temat imprez kulturalnych organizowanych w naszym liceum. | Sprawozdanie, wycinki z gazet. | Zespół ds. promocji szkoły | Cały rok szkolny. | |
Współpraca z instytucjami lokalnymi. | Nawiązanie i kontynuowanie współpracy przez cały rok. | Dokumentacja udziału uczniów w podejmowanych przedsięwzięciach. | Nauczyciele podejmujący współpracę. | Cały rok. | |
Zorganizowanie „Dnia Otwartych Drzwi” dla uczniów zagłębiowskich gimnazjów i szkół podstawowych poprzedzone spotkaniami przedstawicieli szkoły z młodzieżą szkół gimnazjalnych i szkół podstawowych.
Rozpoznawanie potrzeb i oczekiwań ósmoklasistów. |
75% uczestników Dnia Otwartych Drzwi zostało uczniami naszej szkoły
Wykorzystanie informacji podanych przez ósmoklasistów i spełnienie realnych – z punktu widzenia szkoły – potrzeb. |
Dodatkowe pytanie w ankiecie dla klasy I na temat wpływu przebiegu Dnia Otwartych Drzwi na wybór szkoły.Analiza dokumentów pod kątem spełnionych przez szkołę oczekiwań gimnazjalistów. |
Zespół ds. promocji szkoły
Zespół ds. promocji szkoły. |
IV 2021
III – IV 2021 |
Przyjęty do realizacji ……….września 2020 roku.