Jak zorganizować dzieciom warunki do nauki w domu
Jak motywować i wspierać dzieci do systematycznego uczenia się poza szkołą
Jak zadbać o bezpieczeństwo w sieci.
Szanowni Państwo,
aby właściwie zorganizować warunki do nauki trzeba zadbać o kilka aspektów:
Organizacja otoczenia:
- Miejsce – biurko, uporządkowane (tylko zeszyt, podręcznik, przybory potrzebne do aktualnie przerabianego przedmiotu).
- Oświetlenie – ruchoma lampka z regulowanym kątem padania światła i oświetlenie ogólne.
- Temperatura – taka, by nie zwracała na siebie uwagi.
- Świeże powietrze – częste, krótkie wietrzenie (tlen jest niezbędny do pracy mózgu).
- Usunięcie rozpraszających przedmiotów (np. rzucające się w oczy plakaty), wyłączenie radia, TV (bezwzględnie), telefonu (wyłączyć sygnał dźwiękowy).
Czas nauki:
Mózg podlega dobowym cyklom aktywności i odpoczynku. Czas pierwszego wyżu aktywności trwa od godz. 6.00 – 12.30, pozwala on na bardzo efektywną naukę (rozwiązywanie trudnych, nowych, wymagających mobilizacji twórczej zadań). Po nim następuje niż intelektualny, który kończy się między 15.30 a 16.00. To dobry czas na odpoczynek. Po 16.00 znowu osiągamy wysoką sprawność intelektualną, lecz wtedy jest to lepszy czas na powtórki.
Planowanie:
- Ustalenie dokładnego tygodniowego harmonogramu godzin na naukę, codziennie zaczynamy od powtórzenia i odrobienia zadań domowych z bieżącego dnia.
- Intensywna nauka – rozpoczyna się 5-10 minutową „rozgrzewką”, potem można wydajnie pracować przez 45-60 (czasem 90) minut. Potem konieczna jest aktywność innego rodzaju (krótki relaks, parę ćwiczeń fizycznych, ułożenie kilku puzzli w obrazku, itp.). Następuje wówczas bardzo ważny proces dla zapamiętania tzw. „uleżenie wiedzy. Wielogodzinne siedzenie nad książkami nie przyniesie oczekiwanego efektu. Zwiększenie częstotliwości krótkich przerw sprawi, że zapamiętamy więcej.
- Kolejność przedmiotów – od najtrudniejszych. Przedmioty ścisłe przeplatamy humanistycznymi.
- Powtarzanie – bez powtarzania nie ma możliwości zapamiętania. Należy powoli wydłużać czas między powtórzeniami (1 po 5 min., 2 po 2h, 3 po 24h, 4 po 4 dniach, kolejne po 7, 12, 20, 30, 90 dniach) Zawsze przed zaśnięciem przeglądnąć notatki, tabele, wykresy, wszystko to, co było w ostatnim dniu tematem nauki lub powtórek. Pozwoli to przygotować mózg do porządkowania wiedzy podczas snu.
Znajomość organizmu i jego przygotowanie:
- Właściwe dla wieku odżywianie. Dieta dla mózgu.
- Odpowiednia ilość godzin snu (min.8) i pory zasypiania (najpóźniej o 23.00).
- Poziom stresu – za niski powoduje rozleniwienie, za wysoki uniemożliwia uczenie się.
- Relaks i koncentracja przed rozpoczęciem nauki – np. głębokie wdechy i wydechy (zamknięte oczy).
- Pozytywne nastawienie – dobre samopoczucie, emocje, myśli przed i w trakcie nauki, gotowość do popełniania błędów, motywacja.
- Znajomość swojego głównego stylu uczenia się – wzrokowcy (~40%), słuchowcy (~30%), dotykowcy (~15%), kinestetycy (~15%).
Techniki uczenia się:
Dobre notowanie – stworzenie własnych skrótów, używanie kolorów, podkreślanie, strzałki, WIELKIE, GRUBE LITERY, rysowanie własnych schematów, mapy pojęć (rodzaj notatki)
Rola rodziców:
- Wspieranie dziecka – początkowo pomoc w zorganizowaniu i wdrożeniu nowych nawyków związanych z procesem uczenia się, później monitorowanie, na ile to konieczne.
- Stałe kształtowanie pozytywnej samooceny i wiary w siebie u dziecka niezbędne do wytworzenia się motywacji do nauki i efektywnego uczenia się.
- Dbałość o właściwe odżywianie dziecka – b. ważne pierwsze i drugie śniadanie, (5 posiłków)
- Kształcenie nawyków higienicznych i dbałości o własne zdrowie (sen, czynny odpoczynek, umiejętność relaksowania się).
- Wspieranie w rozwijaniu zainteresowań.
- Wspólne spędzanie czasu – posiłki, zabawy, gry (np. planszowe), rozmowy z dzieckiem o jego radościach , smutkach, planach, marzeniach.
Pamiętajcie Państwo o higienie pracy i zasadach bezpieczeństwa w sieci. W tym celu należy:
- zabezpieczyć swój komputer (legalny system operacyjny, program antywirusowy, firewall, filtry rodzinne),
- chronić komputer przed spamem,
- korzystać tylko ze znanych i sprawdzonych portali internetowych,
- przestrzegać praw autorskich w Internecie,
- chronić swoją prywatność (nie podawać swoich danych osobowych, nie umieszczać zdjęć, które mogłyby zaszkodzić),
- zgłaszać, jeśli coś w Internecie nas zaniepokoi,
- nie ufać osobom poznanym w sieci ,
- szanować innych w sieci – przestrzegać netykiety (zasad dotyczących dobrego zachowania w Internecie),
- korzystać z Internetu z umiarem.