Regulamin odbywania praktyk studenckich
REGULAMIN ODBYWANIA PRAKTYK STUDENCKICH W VI LO IM. JANUSZA KORCZAKA W SOSNOWCU
Uwagi wstępne
Celem praktyk szkolnych jest sprawdzenie teoretycznego przygotowania studentów w praktycznym działaniu. Działalność studenta w czasie praktyki winna koncentrować się na pracy dydaktyczno-wychowawczej określonej szkolnym programem nauczania.
Student- praktykant obok gruntownej wiedzy z zakresu studiowanego przedmiotu musi wykazać się znajomością dydaktyki, pedagogiki i psychologii.
W czasie trwania praktyki student powinien uczestniczyć w planowaniu, przygotowaniu, przeprowadzaniu i analizie lekcji oraz w zajęciach pozalekcyjnych, a także we wszystkich przejawach życia szkoły.
Studenci są zobowiązani do pełnienia zadań zleconych w tym zakresie przez nauczyciela oraz delegującą go uczelnię.
§1
1.Studencka praktyka szkolna odbywa się na terenie Szkoły Podstawowej nr 45 za zgodą Dyrektora szkoły. Dyrektor szkoły po wstępnej rozmowie z praktykantem przydziela mu nauczyciela – Opiekuna. Student zgłasza się do Dyrektora szkoły o godz. 7 45 pierwszego dnia praktyki szkolnej. Przez cały czas jej trwania podlega nauczycielowi-opiekunowi działającemu z upoważnienia Dyrektora szkoły.
2. Dyrekcja szkoły zapewnia studentom w okresie praktyki odpowiednie warunki pracy.
Student przestrzega przepisów dyscypliny pracy i BHP.
3. Nieobecność w szkole z powodu choroby student zgłasza natychmiast nauczycielowi-opiekunowi .
§2
1. Nauczyciel-opiekun sprawuje fachowy nadzór nad studentami, udziela rad i wskazówek niezbędnych przy realizacji zadań. W oparciu o program nauczania z danego przedmiotu ustala na początku szczegółowy plan praktyki. Raz ustalony plan nie powinien być zmieniony w trakcie jego realizacji. Nauczyciel – opiekun stale czuwa nad prawidłowym przebiegiem praktyki.
2. Student odbywający praktykę sporządza jej plan. Plan praktyki szkolnej powinien być sporządzony przez studenta w porozumieniu z nauczycielem – opiekunem w pierwszym dniu odbywania praktyki.
3. Plan powinien zawierać następujące elementy:
pełna nazwa szkoły
pieczątka i podpis Dyrektora szkoły
wykaz osób odbywających praktykę
termin odbywania praktyki
przedmioty, z których odbywana jest praktyka
daty hospitacji lub daty prowadzonych zajęć
oznaczenie klas z którą będą przeprowadzone zajęcia
godzinę rozpoczęcia i zakończenia zajęć
podpis prowadzącego
4. Plan zatwierdza swym podpisem opiekun praktyk.
5. Dodatkowo w czasie trwania praktyki student zobowiązany jest do rzetelnego prowadzenia dziennika praktyk studenckich według wzoru danej uczelni.
§3
1. W okresie praktyk praktykant jest zobowiązany do:
– hospitacji lekcji nauczyciela – opiekuna oraz dokonania wspólnie z nauczycielem-opiekunem szczegółowej analizy i oceny hospitowanej lekcji oraz wpisania uwag pohospitacyjnych do dziennika praktyki. Liczba hospitowanych zajęć określona zostaje przez uczelnię delegującą studenta.
– samodzielnego prowadzenia lekcji (w liczbie określonej przez uczelnię)
– przygotowania konspektów do każdej prowadzonej lekcji
2. Ocenę z praktyki proponuje Opiekun a zatwierdza Dyrektor szkoły
Uwagi szczegółowe:
W okresie praktyk studentów, które odbywają się w Szkole Podstawowej nr 45 w Sosnowcu wyróżnić należy pięć podstawowych elementów , w których zawarte są główne treści działania pedagogicznego i dydaktycznego. Są to:
1) Wprowadzenie praktykanta do środowiska szkolnego
2) Obserwacja lekcji prowadzonych przez nauczyciela – opiekuna
3) Praca praktykanta pod kierunkiem nauczyciela
4) Praca samodzielna praktykanta
5) Zakończenie praktyki.
1) Wprowadzenie praktykanta do środowiska szkolnego obejmuje działania Dyrektora i Opiekuna:
rozmowa z Dyrektorem Szkoły,
wprowadzenie do pokoju nauczycielskiego zapoznanie z nauczycielami,
zapoznanie z wnętrzem budynku, rozkładem pomieszczeń w szkole,
omówienie zwyczajów panujących w szkole,
omówienie obowiązujących przypisów szkolnych,
studiowanie tygodniowego rozkładu zajęć,
przydział zajęć zgodnie z normami konkretnej uczelni
2) Obserwacja lekcji Opiekuna obejmuje działania:
przedstawienie WSO i Przedmiotowego Systemu Oceniania,
pokaz lekcji nauczyciela – opiekuna praktyk
3) Praca praktykanta pod kierunkiem Opiekuna obejmuje działania:
przydzielenie konkretnych tematów w rozbiciu na jednostki lekcyjne,
przygotowanie przez studentów konspektu lekcji, przedstawienie go do konsultacji i zatwierdzenia,
przekazanie konspektów nauczycielowi – opiekunowi praktyk musi nastąpić najpóźniej w przededniu planowanych zajęć,
konspekty studenta powinny być zatwierdzone podpisem nauczyciela opiekuna,
dyskusja nad lekcją bezpośrednio po jej zakończeniu, szczegółowa analiza i ocena hospitowanej lekcji,
wpisanie uwag pohospitacyjnych do dziennika praktyki,
w razie potrzeby podczas odbywania praktyki odbywać się mogą spotkania uzupełniające opiekuna z praktykantem celem m.in. zapoznania z metodami aktywizującymi uczniów, realizacją ścieżek edukacyjnych, wypełniania dokumentacji szkolnej, pracy w zespołach Rady Pedagogicznej
4) Praca samodzielna praktykanta obejmuje m.in. działania:
w drugiej części praktyk studenci przeprowadzają samodzielnie lekcje, które następnie omawiają z Opiekunem,
oceniają wiedzę i postępy uczniów w czasie przeprowadzanych lekcji i omawiają ten proces z nauczycielem – opiekunem
5) Zakończenie praktyki:
podsumowanie praktyk, wyciągnięcie wniosków
porządkowanie dzienniczka praktyk,
zaopiniowanie praktykanta,
Dokonując oceny praktyki nauczyciel – opiekun bierze pod uwagę ocenę lekcji prowadzonych przez studenta oraz jego całokształt działalności w okresie praktyki (zaangażowanie, przygotowywanie pomocy itp).